Indeling modules basis opleiding MfN-Registermediator
De basisopleiding bestaat uit 5 modules met een eigen leerthema, ieder van 2 dagen, en een terugkomdag. In totaal 11 dagen (22 dagdelen).
De opzet van de opleiding is dat de deelnemer kennis neemt van mediation, de conflicttheorie, oefent met de soorten vragen en interventie technieken, weet wat onderhandelen is, om te komen tot het vastleggen van de gemaakte afspraken. Belangrijk is dat de deelnemer zich de kennis van mediation (handboek mediation) eigen kan maken en met deze kennis zo nodig de theorietoets kan doen.
Gedurende de opleiding zal er regelmatig worden geoefend, zodat de mediator begrijpt hoe het mediationproces verloopt en hoe deze in de praktijk toe te passen. Met het in de praktijk oefenen, kan de aankomende mediator zich voorbereiden op het praktijk assessment.
Het mediationproces bestaat uit 4 stappen:
Voorbereiden – Openingsfase – Exploratiefase – Onderhandeling- en afrondingsfase
Met de openingsfase en de exploratiefase leert de mediator:
- Zichzelf in te zetten als persoon.
- Rapport oftewel psychologisch contact te maken met de deelnemers in de mediation.
- De juiste vragen te stellen en interventies te doen, zodat de deelnemers aan de mediation ruimte krijgen om hun verhaal te vertellen.
- Luisteren naar wat er bij de ander speelt.
- Zijn eigen emoties en die van de ander waarnemen.
- Zich inleven en te begrijpen wat er speelt, om samen duurzame besluiten te kunnen nemen, die ook gaan werken in de praktijk.
"Voor de ene is het glas half vol, voor de ander is het glas half leeg en de Mediator vraagt waar is de kraan?"
Kennismaken met mediation:
Dag 1 Wat is mediation – Wat zijn de kenmerken, voor- en nadelen van mediation? Wat is een conflict? Hoe kunnen we een conflict leren te hanteren en ermee omgaan? Uitleg over mediation en het mediationproces. De werkwijze van de mediator en de voorwaarden waaronder men zich bij een kwaliteitsorganisatie (MfN) kan gaan profileren in de markt.
Opdrachtformulier conflictstijlen ( Thomas Kilmann test) en het toepassen van de 5G’s
Dag 2 Wat zijn conflicten – De conflicttheorie van Glasl, omgaan met conflicten, conflictvaardigheden, visie op conflicten en hoe ga je zelf met conflicten om. Oefenen: voorbereidingsfase versus openingsfase.
Mediator staat centraal:
Dag 1 De mediator heeft de Regie – Je houding, gedrag en omgang met taal zijn enorm belangrijk. Wat zijn je eigen waarden en normen? Hoe ga je daarmee om als mediator? Wat zijn jouw kernkwaliteiten en hoe herken en erken je de kwaliteiten van de deelnemers in de mediation? Oefenen openingsfase, stap 1 exploratiefase
Opdrachtformulier Kernkwaliteiten en het kernkwadrant.
Dag 2 Ethiek van de mediator – Wat zijn de valkuilen van de mediator? We besteden aandacht aan het willen en helpen van de mediator. Vaardigheden om te komen van standpunten naar behoeften en belangen. Wat zijn mijn eigen aannames en hoe oordeel ik? Van standpunt naar belangen. Maak kennis met de Transactionele Analyse en hoe de mediator deze techniek in kan zetten gedurende het mediationproces. We gaan verder met de opening van het mediation gesprek, brainstormen en exploreren.
Communicatie, NLP vaardigheden en benaderingen:
Dag 1 Hoe communiceren wij – Hoe ontstaat miscommunicatie en welke zintuigelijke waarnemingen doe jij als mediator? We gaan dieper in op de 4 aspecten van de boodschap en hoe (on)bewust we communiceren. Het communicatiemodel Schults vont hun. Gebruik van Taal (NLP), gebruik van de intonatie. Communicatiepiramide. Communicatiemuur. NLP Communicatiemodel. Hoe functioneert ons brein? Man versus vrouwverschillen. Vormen van Drogredenen. Benaderingen en mediationstijlen en hoe pas je die toe in de praktijk.
Oefening: belangen inventariseren en het ombuigen naar (belangen en behoeftes) doelen. Oefening: De opening van het mediation gesprek, stappen om te exploreren (soorten vragen en interventies)
Opdrachtformulier: Roos van Leary en beschrijving hoe jij je zou willen profileren als mediator.
Dag 2 Gedrag – Gedrag bepaalt gedrag. Op welke wijze maak je de deelnemers in de mediation dit inzichtelijk zodat zij zich bewust worden van hun eigen gedrag op het gedrag van de ander. Aktie geeft Reactie. Leren om te gaan met soorten vragen en met welk doel je de vragen nodig hebt. Interventie technieken en omgaan met “stiltes”. Benaderingen en Werkstijlen van mediation.
Oefening welke stijl past het beste bij jou.
Oefening van Openingsfase tot en met exploratiefase, met soortenvragen en interventietechnieken.
Probleemoplossend onderhandelen en besluitvorming:
Dag 1 Wat is onderhandelen – We bestuderen vormen van onderhandelen. Belangen boven tafel krijgen. Opties genereren. De kunst van het onderhandelen volgens de Harvard-methode. Acties formuleren om te komen tot een gewenste uitkomst, die ook daadwerkelijk duurzaam gaat werken in de praktijk.
Oefenen: onderhandelingsproces, van opties genereren (de koek vergroten) naar onderhandelen.
Dag 2 Juridische aspecten – Besluitvorming en Vastleggen in de Vaststellingsovereenkomst.
Oefening:. De opening van het mediationgesprek, stappen om te exploreren (omgaan met emoties)
De fasen van mediation:
Ter voorbereiding ontvangt de deelnemer ca 50 multiplechoicevragen om te oefenen voor het theorie-examen. De antwoorden op de vragen zullen in de opleiding worden besproken en zonodig worden toegelicht. Wisselend speelt ieder van de deelnemers de rol van mediator met acteurs in een oefen mediation van 40 minuten en brengt het geleerde in de praktijk. De deelnemer ontvangt feedback van acteurs en trainer.
Iedere deelnemer heeft zich gedurende de opleiding voorbereid tot het geven van een presentatie over een gekozen hoofdstuk(en).
Doornemen en afsluiten van het gehele mediationproces van voorbereidingsfase tot afsluiten en nazorg.
Voorbereiding op de kennistoets en het assessment van MfN.
Certificaatuitreiking!
Bij onderhandelen leert de mediator de Harvard-methode van onderhandelen. En het vastleggen van de vervolgens gemaakte afspraken.
Wat is een vaststellingsovereenkomst en wat is de juridische context van een vaststellingsovereenkomst.
Gedurende de opleiding zal aandacht worden besteed aan het opzetten en inrichten van een eigen mediationpraktijk.
Tijdens de opleiding wordt stapsgewijs het mediationproces uitgelegd, geoefend en eigen gemaakt. Van de oefeningen van het mediationproces worden opnames gemaakt (SD kaart). Deelnemers kunnen deze achteraf terugkijken. Zo kunnen zij de feedback van de oefening meenemen in hun eigen waarneming en leerproces.
Onder het motto “kan het beter, dan doen we het anders” gaat de deelnemer al lerend door het mediationproces. De deelnemer kan op deze wijze leren wat het belang en doel is van een gestructureerd proces, begrijpen wat hij/zij doet en zich de praktijk daarvan eigen maken. Let op: “flow in het proces is belangrijker dan de techniek”