In de opleidingen bij LifeMediation.nl melden zich deelnemers aan met diverse achtergronden. Dat kan zijn financieel, juridisch, maar ook met als achtergrond onderwijs, politiek of zorg. En ook van verschillende religieuze of culturele achtergronden.
De vraag is dan: “Wat is nu voor de klant een “deskundige mediator” en gaat de Wet Mediation waar men nu mee bezig is, de consument meer duidelijkheid geven? ”
In de praktijk zien we dan ook dat het vak als mediator eigenlijk meer aansluit bij de persoon als mens en dat kennis en inhoud er niet per definitie voor zorgen dat je dan een betere of meer deskundige mediator gaat worden. Meestal is het het tegenovergetelde: kennis zorgt vaak dat je je als mediator wilt bewijzen, dat je oplossingen gaat aandragen, dat je gaat helpen en gaat redden. Daarmee ontneem je dan de deelnemers in de mediation hun zelfbeschikking. Want als mediator heb je kennis over en beheers je het mediationproces, heb je regie, kunnen deelnemers hun emoties kwijt. En door jouw interventies en de vragen die je stelt, krijgen de deelnemers in de mediation inzicht in hun eigen gedrag en worden ze zich bewust van hun eigen aandeel in het conflict. En dan kunnen ze leren te begrijpen wat er bij de ander heeft gespeeld.
Hiermee wordt de conflict kwestie meer inzichtelijk en kunnen ze dit samen wel oplossen of gewoon ook tegen elkaar zeggen dat ieder er anders over mag denken.
Agree tot disagree.